6 راه اثبات امامت 14 معصوم (علیهم السلام)
الف) در سوره حشر آیه 7 داریم که:
«وما ءاتاکم الرّسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا»
یعنی: هر چه از سوی پیامبرتان آمد، آن را بگیرید و قبول کنید. و از آنچه شما را باز داشت بازایستید»
یعنی اطاعت همه جانبه از پیامبر (ص) در قول و فعل و تقریر.
در جایی هم داریم:
«یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منكم» (نساء/59)
یعنی: اى كسانى كه ایمان آوردهاید خدا را اطاعت كنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [نیز] اطاعت كنید.
این اولوالأمر چه کسانی هستند؟ مسلما باید هم ردیف پیامبر و معصوم از خطا و اشتباه باشند تا بتوانیم از آنها پیروی کنیم دیگر.
خب. معصومین و کسانی که مصون از هر گونه خطا هستند چه کسانی هستند؟
«انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت ویطهركم تطهیرا» (احزاب/33)
یعنی: خدا فقط مىخواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاك و پاكیزه گرداند
شیعه و سنی بر این نظر اجماع دارند که منظور از این آیه پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین (ع) هستند
خب. حالا نتیجه میگیریم که باید از چه کسی پیروی کنیم؟
ب) 1- وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّیَّتِی قَالَ لاَ یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِین (بقره/124)
ترجمه: و هنگامی كه خداوند ابراهیم را با وسائل گوناگونی آزمود، و او بخوبی از عهده آزمایش بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم، ابراهیم عرض كرد: از دودمان من (نیز امامانی قرار بده) خداوند فرمود: پیمان من به ستمكاران نمیرسد (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند شایسته این مقامند).
خب. در این آیه خداوند حضرت ابراهیم را امام امت خود برگزید.
حضرت ابراهیم از خداوند خواستند كه این امامت در نسل او یعنی در فرزندان ایشان هم جریان داشته باشد.
و همه میدانیم كه علی (ع) و فرزندانش از نسل حضرت ابراهیم (ع) هستند.
و البته علی (ع) هیچگاه شرك نورزید و یكتاپرست بود مانند پیامبر (ص).
2- ام یحسدون الناس علی ما آتاهم الله من فضله فقد آتینا آل ابراهیم الكتاب والحكمه وآتیناهم ملكا عظیما (نساء/54)
ترجمه: بلكه به مردم براى آنچه خدا از فضل خویش به آنان عطا كرده رشك مىورزند در حقیقت ما به خاندان ابراهیم كتاب و حكمت دادیم و به آنان ملكى بزرگ بخشیدیم.
در این آیه خداوند اشاره كرد كه بعضی ها حسد میورزند بر كسانی كه به آنها فضیلت دادیم. و سپس ابراهیم و آل ابراهیم و... نام میبرد كه به آنان فضایلی مثل كتاب و حكمت و ملك عظیم داده شد.
در اینكه علی (ع) افضل از ابوبكر و عمر و عثمان بود، شكی نیست.
از امام احمد بن حنبل نقل شده:
سمعت القاضی أبا الحسن علی بن الحسن الجراحی ، وأبا الحسین محمد بن المظفر الحافظ ، یقولان : سمعنا أبا حامد محمد بن هارون الحضرمی یقول : سمعت محمد بن منصور الطوسی یقول : سمعت أحمد بن حنبل یقول : ما جاء لأحد من أصحاب رسول الله - صلى الله علیه وآله وسلم - من الفضائل ما جاء لعلی بن أبی طالب - رضی الله عنه - .
ترجمه: فضایلی که برای علی بن ابیطالب آمده است. برای هیچ یک از صحابه دیگر رسول الله نیامده است.
(منابع حدیث: المستدرك - الحاكم النیسابوری - ج 3 - ص 107- طبعة مزیدة بفهرس الأحادیث الشریفة/نظم درر السمطین - الزرندی الحنفی - ص 80/تفسیر الثعلبی - الثعلبی - ج 4 - ص 81- دار إحیاء التراث العربی/تاریخ مدینة دمشق - ابن عساكر - ج 42 - ص 418- دارالفکر/الكامل فی التاریخ - ابن الأثیر - ج 3 - ص 399- دار صادر/المناقب - الموفق الخوارزمی - ص 11- مؤسسة النشر الإسلامی/مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول (ع) - محمد بن طلحة الشافعی - ص 172- دار الأسوة)
و حدیث دیگری هم هست كه میگوید:
آنقدرى كه از پیامبر ـ صلى الله علیه و سلم ـ درباره فضائل علی(رضی الله عنه)با سندهاى صحیح آمده، درباره هیچ یك از صحابه نیامده.
(منابع حدیث: ینابیع المودة لذوی القربى - القندوزی - ج 1 - ص 9- دار الأسوة/فتح الباری فی شرح صحیح البخاری- ابن حجر عسقلانی- ج 7 - ص 57- دار المعرفة/تحفة الأحوذی - المباركفوری - ج 10 - ص 144- دار الكتب العلمیة)
3- ان الله اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم وآل عمران علی العالمین(آل عمران/33)
ترجمه: به یقین خداوند آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر مردم جهان برترى داده است.
برگزیدگان آل ابراهیم چه كسانی هستند؟
آیا جز این است كه پیامبر (ص) و علی و فرزندانش هستند؟
حدیثی از امام علی (ع):
...و نحن آل ابراهیم.
(كافى، ج 1، ص 206، ح 3 ; نورالثقلین، ج 1، ص 491، ح 303 ; تفسیر عیاشى، ج 1، ص 248، ح 160)ج) آیا شما جملات خطبه معروف غدیر را دیده اید؟ (اصلا آیا تابحال آن را یکبار خوانده اید؟ شما بعنوان یک مسلمان وظیفه دارید حد اقل یک بار خطبه غدیر، خطبه فدکیه حضرت زهرا و ... را بخوانید)
قال : " ألست أولى بكم من أنفسكم ؟ " قلنا : بلى یا رسول الله . قال : " ألست أولى بكم من أمهاتكم ؟ " . قلنا : بلى یا رسول الله . قال : " ألست أولى بكم من آبائكم ؟ " قلنا : بلى یا رسول الله . قال : " ألست ، ألست ، ألست ؟ " قلنا : بلى یا رسول الله . قال : " من كنت مولاه فعلی مولاه"
ترجمه: پیامبر (ص) فرمود: آیا من بر شما از خودتان بر تر نیستم؟ گفتیم: بله ای پیامبر خدا. فرمود: آیا بر شما برتر از مادرانتان نیستم؟ گفتیم: بله ای پیامبر خدا. فرمود: آیا بر شما برتر از پدرانتان نیستم؟ گفتیم: بله ای پیامبر خدا. فرمود: آیا نیستم؟ گفتیم: بله ای پیامبر خدا. فرمود: هرکه من مولای او هستم، پس علی مولای اوست.
اصلا وقتی پیامبر (ص) برتری علی (ع) را نسبت به همه حتی نسبت به خودشان میداند، چطور میتواند کسی خلیفه شود که از علی (ع) برتر نیست؟
د) حدیث ثقلین:
...ألا أیها الناس فإنما أنا بشر یوشك أن یأتی رسول ربی فأجیب وأنا تارك فیكم ثقلین أولهما كتاب الله فیه الهدى والنور فخذوا بكتاب الله واستمسكوا به فحث على كتاب الله ورغب فیه ثم قال وأهل بیتی أذكركم الله فی أهل بیتی أذكركم الله فی أهل بیتی أذكركم الله فی أهل بیتی...
صحیح مسلم، کتاب فضائل الصحابه، باب من فضائل علی بن أبی طالب رضی الله عنه، ص1873
قال رسول الله صلى الله علیه وسلم إنی تارك فیكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدی أحدهما أعظم من الآخر كتاب الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض وعترتی أهل بیتی ولن یتفرقا حتى یردا علی الحوض فانظروا كیف تخلفونی فیهما
سنن ترمدی، کتاب المناقب، باب مناقب أهل بیت النبی صلى الله علیه وسلم، ص197
لما رجع رسول الله - صلى الله علیه وآله وسلم - من حجة الوداع ونزل غدیر خم أمر بدوحات فقمن ، فقال : " كأنی قد دعیت فأجبت ، إنی قد تركت فیكم الثقلین : أحدهما أكبر من الآخر ، كتاب الله - تعالى - ، وعترتی ، فانظروا كیف تخلفونی فیهما ، فإنهما لن یتفرقا حتى یردا علی الحوض " ، ثم قال : " إن الله - عز وجل - مولای ، وأنا مولى كل مؤمن " ، ثم أخذ بید علی - رضی الله عنه - ، فقال : " من كنت مولاه فهذا ولیه ، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه
المستدرک علی الصحیحین، ج4، ص72
خب. در این روایات پیامبر (ص) اهل بیت خویش را در کنار قرآن قرار داده و هدایت را بدست ایشان و قرآن میداند. و چنگ زدن به دامان ایشان را موجب نجات قطعی از گمراهی و ضلالت میشناساند.
سپس پیامبر می فرماید این دو از هم جدا نمی شوند. این یعنی چه؟
یعنی آن جمله ای که علی بن ابی طالب در جنگ صفین در مقابل معاویه فرمودند:
«أنا کتاب الله الناطق» من کتاب ناطق خدایم.
یعنی اهل بیت مصداق بارز قرآن.
رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) این حدیث مهم را در مقام و صیت بیان نموده اند، و به نظر آن حضرت، اهمیت این موضوع در حدى است كه لازم دانسته اند به عنوان مهمترین وصیتِ خود به امت درباره كتاب خدا و عترت طاهره، شعارش كنند.
به كار رفتن واژه «ثقلین» در حدیث، نشان دهنده آن است كه این دو ثقل ارزشمند
وگرانبهاست؛ به قدرى كه سفارش ویژه رسول گرامى را مى طلبیده است.
تعبیر وانهما لن یفترقا بیانگر آن است كه در جامعه اسلامى كتاب خدا و اهل
بیت رسول(صلّی الله علیه و آله و سلّم) با هم بوده و از یكدیگر جدا نخواهند
شد و این همراهى از عصر رسالت آغاز شده و تا هنگام ورود بر پیامبر گرامى
در حوض كوثر ادامه خواهد یافت. نیز از جمله فوق مى آموزیم كه اهل بیت
پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) ، همواره در راه قرآن و هدایت و سعادت
قرار دارند؛ چرا كه اگر دچار لغزش گردند، به معناى جدا شدن قرآن از آنان
خواهد بود.
همچنین از جمله وانهما لن یفترقا استفاده مى شود كه از اهل
بیت رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در همه اعصار همواره كسى وجود
خواهد داشت كه همراه قرآن باشد، چون خلاف آن، به معناى جدایى اهل بیت(علیهم
السّلام) از قرآن است. این حقیقتى است كه گروهى از دانشمندان اهل سنت نیز
به آن اعتراف نموده اند.
ه) حدیث سفینه نوح:
حاکم نیشابوری ، از اکابر علمای اهل سنّت، در کتاب « مستدرک الصحیحین ، ج2 ، ص343 و ج3، ص151» حدیث سفینه را این گونه نقل نموده : « مَثَلُ أَهْلِ بَیْتِی مِثْلُ سَفِینَةِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَ فِیهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا ــــ مَثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است. هر که در آن سوار شد، نجات یافت و هر که از سوار شدن در آن تخلّف نمود، غرق شد»
در این حدیث، رسول خدا(ص) با صراحت تمام عدم تبعیّت از اهل بیت(ع) را معادل کفر دانسته اند.
ـ نحوه ی استدلال شیعه به این حدیث
1ـ طب این حدیث ، شکّ نیست که هر کس از همراهی با اهل بیت رسول الله(ص) خودداری نماید، از اسلام بیرون است.
2ـ بین شیعه و سنّی شکّ نیست که علی بن ابی طالب(ع) و فاطمه زهرا(س) جزء اهل بیت می باشند.
3ـ طبق اعتراف علمای خود اهل سنّت، حضرت فاطمه زهرا(س) هیچگاه خلافت ابوبکر را نپذیرفت و با او بیعت نکرد و با خشم نسبت به او از دنیا رفت. و باز طبق نقل خود اهل سنّت، عمر به دستور ابوبکر، خانه ی اینان را آتش زد یا حدّ اقلّ تهدید به آتش زدن نمود. علی(ع) نیز مدّتها با ابوبکر بیعت نکرد تا آنکه با زور از او بیعت گرفتند؛ که ارزش حقوقی ندارد.
پس شکّ نداریم که این دو تن ( ابوبکر و عمر ) از این کشتی تخلّف نموده اند. لذا طبق حدیث، جزء غرق شدگان هستند.
4ـ طبق نقل هر دو فرقه، شکّ نداریم علی (ع) تا حضرت زهرا(س) زنده بود، با ابوبکر بیعت نکرد ؛ و خودش ادّعای خلافت داشت و ابوبکر از پذیرش خلافت او تخلّف نمود ؛ و همچنین عمر ؛ کما اینکه در شورای شش نفره ی عمر نیز حضرتش به خلافت عثمان رأی موافق نداد. لذا این کشتی نوح، خلافت ابوبکر و عمر و عثمان را قبول نداشت. پس ابوبکر و عمر و عثمان جزء غرق شدگان هستند.
و) روایاتی از اهل سنت که در آن عدد امامان تعیین شده است:
1- یکون اثنی عشر امیراً،فقال کلمة لم اسمعها فقال ابی انه قال: کلهم من قریش.
[پس از من] دوازده امیر خواهند بود. سپس پیامبر سخنی فرمود که آن را نشنیدم. پدرم گفت: رسول خدا فرمود: همه آنان از قریش اند.
(صحیح البخاری، کتاب الاحکام، باب 51 / مسند احمد بن حنبل، دارالفکر، ج5، ص90، 93، 95 / معجم الکبیر، طبرانی،چاپ عراق، ج2، ص277)
2- لایزال الاسلام عزیزا الی اثنی عشر خلیفة، کلهم من قریش
این دین همیشه تا قیام قیامت و تا هنگامی که 12 نفر از خلیفه بر سر شما باشند، استوار است. این خلفا همگی از قریش اند.
(صحیح مسلم، کتاب الامارة، باب 1، حدیث 7 / مسند احمد بن حنبل، ج5، ص90، 100، 106 / کنز العمال، متقی هندی، موسسة الرسالة، ج12، ص32 / فتح الباری، ابن حجر عسقلانی، دارالمعرفة، ج13، ص211)
3- یکون من بعدی اثنا عشر امیراً، کلهم من قریش.
بعد از من 12 امیر می آیند که همگی آنها از قریش اند.
(سنن الترمذی، کتاب فتن، باب 46، حدیث 1 / معجم الکبیر، ج2، ص214 / مسند احمد بن حنبل، ج5، ص99؛ کنزل العمال، ج12، ص24)
4- لایزال امر امتی صالحاً حتی یمضی اثنا عشر خلیفة، کلهم من قریش
( المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، دارالکتاب، ج3، ص618)
5- کار این مردم تا هنگامی که 12 مرد بر آنان ولایت داشته باشند، همواره در جریان است.
(شرح صحیح مسلم، نووی، ج12، ص 202 / تاریخ خلفا سیوطی، ص10)
6- این دین تا 12 نفر از قریش باشند، به هیچ روی نابود نگردد. و چون از دنیا بروند، زمین نیز اهل خود را فرو می برد.
(کنزالعمال، ج13، ص27)
حدود 20 روایت از این گونه روایات در کتب شما موجود است. که صریحا میگوید: عدد والیان 12 نفر و همگی از قریش هستند.
و امام علی (ع) در سخن خود مقصود از قریش را اینگونه بیان کردند:
«همه امامان از قریش اند و در این تیره، از هاشم اهل بیت (ع) جایگزین شده اند. ولایت بر غیر آنان روا نیست. و والیانِ جز ایشان شایسته ولایت نباشند. (نهج البلاغه، خطبه 142)
چکیده ای از این احادیث:
امامان بعد از پیامبر (ص) 12 نفر هستند که همگی از قریش اند و تا زمانی که جان است، امام هم هست. و وجودشان تا زمان قیامت پابرجاست. یعنی همین الان هم یک امام وجود دارد، که به عقیده شیعه و البته خیلی از علمای اهل سنت آن امام مهدی فاطمه (عج) است. و اگر زمین از امام خالی شود، زمین اهل خود را میبلعد. تازه اگر کسی تعجب کند که مگز میشود یک نفر اینقدر زنده بماند، باید به او بگویم که عمر حضرت مهدی (عج) هنوز هم به عمر حضرت نوح نرسیده.
امّا اسامی 12 نفر و حضرت مهدی (عج) در مکتب خلفا:
خب رسیدیم به بخش حساس موضوع. جایی که در کتب اهل سنت به 12 نفر و البته امام دوازدهم بطور صریح تری اشاره شده است: (شما تحقیق نکردید. اگر میکردید، به این موضوعات میرسیدید. ولی ما الحمدلله هم در مکتب شما تحقیق کردیم و هم در مکتب خودمان).
1- امام جوینى از عبدالله بن عباس روایت كند كه گفت : رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
انا سید النبیین و على بن ابى طالب سید الوصیین ، و ان اوصیائى بعدى اثنا عشر، اولهم على بن ابى طالب و آخرهم المهدى
من آقاى پیامبران و على بن ابى طالب آقاى اوصیاست ، همانا اوصیاى پس از من دوازده نفرند، اولینشان على بن ابى طالب و آخرینشان مهدى است .
(ذهبى ، رجالى معروف در كتاب تذكره الحفاظ ص 1505 درباره او گوید:
امام محدث یگانه اكمل ، فخر الاسلام ، صدرالدین ابراهیم محمدبن حمویه جوینى شافعى ، شیخ صوفیه ،
شدیدا نسبت به روایت و گردآورى اجزاى آن عنایت داشت . غازان شاه به دست او اسلام آورد.)
2- امام جوینى باز هم به سند خود از ابن عباس روایت كند كه گفت : رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
همانا خلفاى من و اوصیایم و حجتهاى خدا بر مردم پس از من دوازده نفرند، اولینشان برادرم و آخرینشان فرزندم خواهد بود.
گفته شد:
اى رسول خدا! برادر شما كیست ؟ فرمود: على بن ابى طالب
گفته شد: فرزند شما كیست ؟ فرمود: آن مهدى است .
كسى كه زمین را پر از عدل و داد مى كند همان گونه كه از ظلم و ستم انباشته شده است .
قسم به آن كه مرا بشارتگر و بیم دهنده بر حق فرستاده، اگر از دنیا باقى
نماند مگر یك روز، خداوند این روز را آنقدر طولانى كند تا فرزند من مهدى
در آن خروج كند و روح خدا عیسى بن مریم فرود آید و در پس او نماز بگزارد و
زمین از نور پروردگارش روشن گردد، و فرمانروائى اش مشرق و مغرب را فرا
گیرد.
3- جوینى باز هم به سند خود روایت كند كه راوى گفت : شنیدم رسول خدا صلى الله علیه و آله مى فرمود:
انا و على و الحسن و الحسین و تسعه من ولد الحسین مطهرون معصومون .
من و على و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین پاكیزگان و معصومانیم .
(احادیث : الف ، ب و ج در كتاب فرائد السمطین ، نسخه خطى كتابخانه مركزى دانشگاه تهران به شماره 1164 و 1690 - 1691، برگه 160 آمده است .)
4- مقدسى شافعى در كتاب «عقد الدرر» نقل كرده كه «قتاده» گوید: «از سعید بن مسیّب پرسیدم: آیا مهدى(ع) بر حقّ است؟گفت: آرى. گفتم: مهدى(ع) از چه طایفهاى است؟ گفت: از كنانه گفتم: بعد از آن؟ گفت: از قریش. گفتم: بعد از آن؟ گفت: از بنى هاشم. گفتم: بعد از آن؟ گفت: از فرزندان فاطمه(س)است»
(مقدسی ، علامة الشیخ یوسف بن یحیى بن علی المقدسی السلمی الشافعی ،"عقدالدرر فی أخبار المنتظر " ،قاهره ،مكتبة عالم الفكر بالقاهرة(بی تا) ص 22-23باب اول)
5- ابن ماجه از انس بن مالك نقل میكند كه
پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «ما فرزندان عبد المطلب؛ من، حمزه، علی ،جعفر ،حسن
،حسین ومهدی ،سروران اهل بهشت هستیم»
( ابن ماجه ،محمد بن یزید أبو عبدالله القزوینی ،سنن ابن ماجه، تحقیق : محمد فؤاد عبد الباقی ،بیروت، دار الفكر(بی تا)ج2ص1368،ح4087)
6- ابن ابی شیبه از پیامبر صلی الله علیه وآله نقل می كند كه فرمودند:لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدَّهْرِ إِلاَّ یَوْمٌ لَبَعَثَ اللَّهُ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یَمْلَؤُهَا عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْرًا.
اگراز روزگار روزی نماند مگر یك روز، خدا مردی از اهل بیت مرا می فرستد كه زمین را از عدل پر می كند همچنانكه از ظلم پر شده باشد».
( أبی شیبة، أبو بكر عبد الله بن محمد بن أبی شیبة العبسی الكوفی (159 ـ 235 هـ)، المُصنف ،تحقیق : محمد عوامة.هند، مع طبعة الدار السلفیة الهندیة القدیمة(بی تا)ج15ص198)7- قندوزی از پیامبر چنین روایت میكند كه فرمودند:«المهدی من ولدی، تكون له غیبة، إذا ظهر یملا الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما.»
مهدی(ع) ازفرزندان من است كه دارای غیبتی میباشد زمانی كه ظهور كند، زمین را پر از قسط و عدل كند همچنان كه از ظلم و جور پر شده باشد »
(قندوزی ،شیخ سلیمان بن ابراهیم القندوزی الحنفی (1220 - 1294 ه) ینابیع المودة لذوی القربى ،تحقیق :سید علی جمال اشرف الحسینی ،قم،دار الاسوة للطباعة والنشر المطبعة: تاریخ النشر: 1416 ه. چاپ اول ج3 ص267)8- جوینی از ابن عباس نقل كرده است كه پیامبر (ص) فرمودند: علی بن ابی طالب (ع) امام امت من است و جانشین من در میان آنها است و از فرزندان اوست قائم منتظر (ع) كه زمین را از عدل و داد پر میكند هم چنان كه از ظلم وجور پر شده باشد
(جوینی ،علی بن محمد جوینی خراسانی ،فرائد السمطین ،بیروت ،موسسه محمودی 1400ه ق ،چاپ اول ج2ص327) 9- ابن ماجه در سنن خود با اسناد خویش از سعید بن مسیب از ام سلمه نقل كرده است كه رسول خدا (ص) فرمودند:«المهدی من ولد فاطمة»
مهدی (ع) از فرزندان فاطمه (س) است .
(سنن ابن ماجه ،همان ،ج2 ص1368)10- بخاری در كتاب « تاریخ كبیر » از سعید بن مسیب از ام سلمه نقل كرده كه پیامبر (ص) فرمودند: «المهدی حق و هو من ولد فاطمة »
«مهدی(ع) حق است و از اولاد فاطمه (س) می باشد»
(بخاری ،: محمد بن إسماعیل بن إبراهیم أبو عبدالله البخاری الجعفی،التاریخ الكبیر ،تحقیق : السید هاشم الندوی،بیروت،دار الفكر،(بی تا)ج3ص346)11- سمعت أم سلمة ، تقول : سمعت النبی صلى الله علیه وآله وسلم یذكر المهدی ، فقال : " نعم ، هو حق وهو من بنی فاطمة " .
المستدرک حاکم نیشابوری، کتاب الفتن و الملاحم، المهدی هو من ولد فاطمه، ح8714
12- نعیم بن حماداز علی علیه السلام نقل می كند كه فرمودند:«یخرج رجل من ولد حسین اسمه اسم نبیكم یفرح بخروجه أهل السماء و الأرض »
«مردی از فرزندان امام حسین(ع) قیام خواهد كرد كه نامش همنام پیامبر(ص) است، ساكنان آسمان و زمین از قیامش، خوشحال خواهند شد »
(نعیم بن حماد، أبی عبد الله نعیم بن حماد المروزی ت 229 ه / 844 م) كتاب الفتن بیروت،دار الفكر للطباعة والنشر والتوزیع (بی تا)،ص425)